سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جنگ نرم

مهم ترین مشکل که ترور مجازی را بسیار خطرناک کرده، شناسایی نشدن دقیق آن است. نه تنها مراکز قانون گذاری بلکه تروریست ها نیز هنوز تمامی جنبه های اقدامات خود را نمی شناسند. از همین روست آمریکا که خود بیشترین حملات اینترنتی را انجام می دهد، در مقابل هکرهای چینی که اهداف آمریکایی را هدف خویش قرار داده اند، همچنان ناتوان است.گروه های ملی برخی کشورها از جمله شرکت کنندگان در اجلاس WSIS   و برخی نهادهای دیگر سعی در کنترل و برنامه ریزی برای مهار این پدیده دارند. یکی از سازمان های مذکور اینترپل است. در اروپا نیز از سال گذشته انجمن پیمان اروپا علیه جنایات مجازی تشکیل شده است که هر چند به آن صورت هم اروپایی نیست ولی اولین اقدام جدی در این زمینه به شمار می رود.برای مبارزه با این مسئله چندین راه وجود دارد. اولین راه ارزیابی آسیب پذیری است. به عبارت دیگر این راه نوعی پیشگیری است ولی نه به عنوان ایجاد سد دفاعی بلکه رفع ضعف های موجود و پایین آوردن آسیب پذیری در صورت بروز حمله. راه دوم نوعی دیگر از پیشگیری است که در آن سعی می شود حملات احتمالی شناسایی و در مقابل آن پاتک زده شود. راه سوم پس از حمله قابل استفاده است، یعنی آمادگی برای بروز حمله و ترمیم اشکالات ایجاد شده پس از این مرحله .

 

راهکارها

متخصصان علم رایانه بهتر است که کاملا با این پدیده آشنا باشند تا بتوانند با محافظت بیشتر از سیستم های تحت کنترل خود، از این پدیده و خسارات تابع آن جلوگیری کنند.در دنیای دیجیتالی امروز، با توجه به ازدیاد حملات تروریستی لزوم بررسی و تحقیقات در روش های مقابله بیش از پیش ضروری است. بهترین راهکار برای مقابله این است که نقشه و روش درستی برای این کار داشته باشیم و در اولین گام اهداف روش های عملیاتی و منابع حمله کننده را بشناسیم. مشکل اساسی اینجاست که بسیاری از بخش های خصوصی و حتی دولتی از آسیب پذیری رایانه هایشان ناآگاه هستند، در حالی که امروزه وابستگی به رایانه بیش از پیش به چشم می خورد و این ناآگاهی می تواند عواقب و خسارات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.مشکل دیگر در این مقوله که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که چه کسی و از کجا به سیستم حمله کرده است. این مسئله بسیار مهم تر از بررسی خسارات وارده می باشد. کارشناسان به عنوان اولین پیشنهاد توصیه می کنند که از دیواره های آتش (Firewall  ) برای محافظت و ایزوله کردن سیستم ها نسبت به ارتباطات شبکه، در کنار مواردی از قبیل محافظت از کلمات عبور و اعمال امنیتی و محافظتی دیگر، استفاده شود.

 

در اینجا به تعدادی از راهکارها برای مبارزه با سایبر تروریسم اشاره می کنیم:

 

1 - تدوین استراتژی امنیتی برای حفظ امنیت شبکه های رایانه ای در کشور.

2 - ارائه آموزش های لازم به نیروهای مرتبط با شبکه ها برای حفظ امنیت شبکه؛ از جمله مهارت های مهندسی اجتماعی.

3 - تعیین سطوح دسترسی به شبکه ها و سیستم های سایبری .

 

همچنین برخی از توصیه های امنیتی برای کاربران و مدیران شبکه ها عبارت است از: تمامی کلمات عبور را به گونه ای تعیین کنید که حدس زدن آنها بسیار مشکل و کاراکترهای آن غیر معمول باشد؛ در صورت آشکار شدن نقایص یک شبکه، پیکربندی آن را تغییر دهید، نسخه های اصلاحی (Patch  ) و ارتقایی برنامه های موجود را نصب کنید، فایل های گزارش ( Log File  ) تشکیل دهید تا بتوانید متجاوزان و اعمال و رفتار آنان را دنبال کنید. از سایت هایی که به آنها مشکوک هستید، استفاده نکنید و ایمیل های دریافتی از این گونه سایت ها را باز نکنید تا از آسیب های احتمالی در امان باشید.

 

ایران و سایبر تروریسم

بدون شک یکی از پیچیده ترین ابزاری که تاکنون از آن برای اهداف تروریستی بهره برده شده است، اینترنت می باشد. تنها در دنیای اینترنت است که تروریست ها می توانند با هزاران نام مجازی و بدون این که ردی از خود بر جای گذارند، به پراکندن خشونت و علاقه مندی های خود در این موضوع بپردازند. بخشی از این فعالیت ها آشکار و با اهداف خشونت طلبانه، تروریستی و ضد دموکراتیک آنهاست. به طور طبیعی گروه های مخالف جمهوری اسلامی ایران نیز از این ابزار برای ضربه زدن به منافع ملی کشور استفاده می کنند. بهترین راه مقابله با این اقدامات تروریستی در محیط سایبر، تقویت اقدامات امنیتی در شبکه های رایانه ای و اینترنتی و اجرای دستورالعمل های مبتنی بر پدافند غیر عامل است.

 


ارسال شده در توسط بیشترمطالبش جنگ نرم می باشد

بروزانقلاب اطلاعات وگسترش فناوری وابسته به آن زندگی بشریت را به شدت تحت تاثیر خود قرار داده است این تکنولوژی در عین حال که دارای قایلیتها ،توانمندی ها و فرصتهای زیادی است تهدیدات و چالشهایی را برای بشریت به طور عام وجهان اسلام به طور خاص سبب شده است.

بروزانقلاب اطلاعات وگسترش فناوری وابسته به آن زندگی بشریت را به شدت تحت تاثیر خود قرار داده است این تکنولوژی در عین حال که دارای قایلیتها ،توانمندی ها و فرصتهای زیادی است تهدیدات و چالشهایی را برای بشریت به طور عام وجهان اسلام به طور خاص سبب شده است.

انقلاب ارتباطات باعث تغییربسیاری از مفاهیم و فرایندها و تعریف مفاهیم جدیدی شده است.یکی از این مفاهیم جنگ وجهاد است.

گسترش انقلاب اطلاعات درجهان ،عملیات تهاجمی ، نظامی و تاکتیک های جنگی را متحول کرده است.به صورتی که برای نابودی یا مغلوب یا تضعیف نمودن دشمن دیگر نیاز به جنگ های بزرگ وخونین وفرسایشی نیست .بلکه های جنگهای اطلاعاتی به تنهایی یا به همراهی عملیات های نظامی کوچک نیز قابلیت وارد نمودن صدمات ولطمات زیاد به دشمن را دارا می باشند.

جنگ اطلاعاتی عبارت است از استفاده از شبکه های الکترونیکی برای تخریب و یا از کار انداختن اطلاعات دیجیتالی و غیر عملیاتی کردن زیر ساخت های اطلاعاتی که می تواند علیه یک جامعه یا نیروی نظامی باشد.

جنگ اطلاعاتی با توجه به نوع هدف و نحوه عملکرد به دو گونه قابل تصور است.

1-جنگ سایبر نتیک(CYBERWAR  )

2-جنگ شبکه ای (NETWAR  )

1-جنگ سایبر نتیک(CYBERWAR  ): جنگ سایبرنتیک نیز با هدف از هم گسیختن سیستم‍های اطلاعاتی و مخابراتی، سیستم‍های کنترل و فرماندهی، ارتباطات، خبرگیری و جاسوسی نیروی نظامی دشمن و غیرعملیاتی کردن آنها در صحنه نبرد و یا در حالت عادی صورت می‍گیرد

با توجه به مطالبی که ذکر شد و با توجه به استفاده ابزاری دشمن از فضای مجازی برای هجوم و یورش عظیم به جهان اسلام و بالاخص شیعه به نظر می رسد می بایست به مفهوم جهاد (JIHAD  ) در اسلام از دیدگاه جدید نگاهی نو انداخت و به راهکارهای عملیاتی جهاد ، واژه ای به نام جهاد مجازی (Virtual Jihad  ) اضافه نمود .و با بالا بردن سطح علم و آگاهی نسبت به دفاع و جنگ در فضای سایبر ،سربازان شهادت طلبی را در این راستا آموزش داد.

به نظر می رسد جهاد مجازی (Virtual Jihad  ) در محورهای زیر می بایست مورد توجه و بررسی قرار گیرد.

1-جهاد سایبرنتیک (CYBER JIHAD  )

الف-تدافعی (CYBER DEFENCE JIHAD  )

ب-تهاجمی (CYBER ATTACK JIHAD  )

2-جهاد شبکه ای (NET JIHAD  )

الف-تدافعی (NET DEFENCE JIHAD  )

ب-تهاجمی (NET ATTACK JIHAD  )

 

 

1-جهاد سایبرنتیک (CYBER JIHAD  )

در جنگ سایبرنتیک دشمن سعی دارد با کلیه امکانات باعث از هم گسیختن سیستمهای اطلاعاتی و مخابراتی، سیستم‍های کنترل و فرماندهی، ارتباطات، خبرگیری و جاسوسی نیروی نظامی دشمن و غیرعملیاتی کردن آنها در صحنه نبرد و یا در حالت عادی شود.

الف-تدافعی

هر چند که در این زمینه در مقابله با دشمن عقب هستیم ولی باید این خلا را هر چه زودتر پر کنیم.اتحاد اندیشمندان و دولتمردان جهان اسلام در این راستا امری ضروری به نظر می رسد.

آموزش و فراهم سازی امکانات و اطلاعات و زیر ساختهای اصلی این فضا و تولید داخلی آن در جهان اسلام مهمترین راهکار در این زمینه است.

ب-تهاجمی

با توجه به توانایی فنی بالای غرب برای جنگ در فضای سایبر آمریکا خود عامل بیشترین حملات در این فضا بوده است.

اقدامات سیا برای تحقق بخشیدن به این جنگ علیه اسلو بودان میلوشویچ رئیس جمهور صربستان(جهت حمله الکترونیکی به بانکهایی که او حساب دارد برای بلوکه ،انتقال و یا مخدوش کردن دارایی های آن) جز اولین پیشنهادات برای شروع چنین جنگی بود.

و یا اسرائیلی ها با هک کردن سایت های اسلامی و حمله به سایت های رسمی دولت های عرب تلاش می کنند به کشورهای اسلامی عربی لطمات مادی وارد آورند.

درمقابل جوامع پیشرفته غربی که به شبکه‍ های الکترونیکی بسیارمتکی ووابسته هستند ‍،آسیب پذیریشان در برابر حملات تروریستی، سرقت ‍و خرابکاری در سط‍ح ملی مط‍رح است.

به همین دلیل باید با ملاک قرار دادن تئوری خود را برای مبارزه در این فضا آماده کنیم.

بر طبق گزارش رسمی ،استراتژی وزارت امنیت داخلی آمریکا برای مقابله با فعالیتهای سازمان یافته تبهکاری !از طریق وب دارای نقاط ضعف فراوانی است.

در این گزارش تاکید شده که مقامات این وزارتخانه برای مقابله با چالشهای درازمدت حاصل از تهدیدهای سایبر باید مدت زمان بیشتری را صرف کنند.

گفتنی است که در این گزارش، تروریسم سایبر یکی از 5 تهدید امنیتی عمده برای ایالات متحده دانسته شده است.

آقای خاخام Abraham Cooper   جانشین مرکز Simon Wiesenthal   در لوس آنجلس (Los Angeles  ) با آگاهی از این مطالب می گوید:

تروریستها شدیدا در اینترنت در گیر شده اند.

او برای مثال از هک شدن سایت آیپاک (http://www.aipac.org   لابی اسراییلی مستقر در آمریکا یاد کرده و احساس نگرانی می کند. .

لازم به ذکر است این جنگ مدتهاست که بین غرب و اسراییل علیه اسلام آغاز شده است.

بعنوان مثال در سال 2000 میلادی سایت حزب الله لبنان(Hezbollah  ) که یک سایت ضد صهیونیستی(anti-Zionist  ) است توسط یک گروه هکر اسراییلی هک شد و پرچم اسراییل و سرود ملی اسراییل روی آن قرار گرفته شده بود.

در مقابل حزب الله لبنان در یک ضد حمله به وب سایت اصلی دولت اسراییل (Www.israel.org  )ووب سایت وزات خارجه اسراییل (Www.israel-mfa.gov.il  )حمله کرده و آن را هک نمودند .

سایت بی بی سی گزارش داد که سایت آیپاک توسط دکتر Nuker   موسس انجمن هکر پاکستان مورد حمله قرار گرفت و اطلاعاتی از اعضای این سایت به سرقت رفت.

این گروه در پیغامی علت این کارشان را ظلم وجنایتهای اسراییل علیه فلسطینیان و حمایت مستمر آمریکا ازاین جنایات عنوان کردند.

 

2-جهاد شبکه ای (NET JIHAD  )

در جنگ شبکه ای دشمن سعی دارد با تسلط بر فضای سایبر و استفاده از امکانات آن از جمله تاسیس و حمایت از سایتها و وبلاگهایی که با انتشار مطالب ،در راستای تخریب و تضعیف و تغییر ارزشها و باورهای جامعه اسلامی تلاش کند .و تفکر و فرهنگ غربی را در تمام ابعاد آن گسترش دهد.در مقابل این روش دو راهکار ارائه می شود.

الف-تدافعی

در این روش می بایست با تسلط بر فضای سایبر ،ایجاد و افزایش ضریب نفوذ سایتهای اسلامی با زبانهای اقوام مختلف مسلمانان از یک سو به تحکیم تفکر اسلامی در میان مسلمانان پرداخت و از سوی دیگر به پاسخ گویی شبهات و ایرادات مطرح شده به فرهنگ اسلامی پرداخت.

ب-تهاجمی

در این روش می بایست با تسلط بر فضای سایبر و ایجاد وگسترش سایتها ،به فرهنگ غرب تاخت و آن را با چالشهای مختلف مواجه کرد و با استفاده ازکلیه نیروها به خصوص اندیشمندان منتقد غربی به تبیین مبانی آنان پرداخت و افکار عمومی ملتها را به مخالفت و معاندت با سیاستهای دولتهایشان هدایت کرد.

و از سوی دیگر با مورد حمله قرار دادن منابع اطلاعاتی و سایتهای آنان در صدد ایجاد توازن قوا در این جنگ نابرابر شویم.

 


ارسال شده در توسط بیشترمطالبش جنگ نرم می باشد

برخی جرایم در مناسبات مجازی به صورت عادی جریان دارد. از جمله این اعمال می توان به تروریسم مجازی یا جاسوسی اینترنتی اشاره کرد.در تحقیقی که از یک میلیون رایانه در سطح جهان به عمل آمد، مشخص شد که 30 میلیون برنامه جاسوسی spyware   در آنها به کار رفته است که اطلاعات لازم را به مراکزی که آنها را طراحی کرده اند، ارسال می کند.شاید هنگام استفاده از اینترنت به پیام های مزاحمی که روی صفحه مانیتور شما ظاهر می شود توجه نکرده باشید و برای خلاصی از آن ها، ok   یا No   را کلیک کرده اید تا هر چه سریع تر به کارهای خود در وب برسید. بسیاری از برنامه های جاسوسی به همین طریق به رایانه ها راه پیدا کرده اند. پس از یک کلیک، این نرم افزار اجازه نفوذ می یابد و به طور مستقیم خود را در قسمت سخت افزار پنهان می کند. البته همه برنامه های جاسوسی آنقدرها مودب نیستند. بعضی از این برنامه های جاسوسی، بدون هیچ مجوزی و تنها به دلیل ساختار قدرتمند خود می توانند هنگام دسترسی یک رایانه به اینترنت، به درون آن نفوذ کنند و به اجرای مقاصد خود بپردازند. حتی پس از نصب این برنامه ها نیز تقریبا هیچ اثری در کاربری دیده نمی شود. تنها برخی از آن ها باعث کند شدن احتمالی سرعت رایانه یا معرفی برخی آدرس های غیر معمول می شوند. اثرات این برنامه ها نیز جالب است.

هر چند اکثر نرم افزارهای مذکور در ظاهر، بی خطرند ولی حتی همین نرم افزارهای بی خطر نیز کارهای غیر قانونی انجام می دهند. ساده ترین حالت این است که تمامی عادات کاربر را شناسایی و در جمع آوری اطلاعات مربوط به این عادات به شرکت های هدایتگر کمک می کنند.روش های مخرب نرم افزارهای جاسوسی، از سطح ورود به اطلاعات شخصی کاربر و استفاده غیر مجاز از آن ها آغاز می شود و به آسیب رسانی به رایانه ها می انجامد. برخی از آنها با جمع آوری کلیه اطلاعات شخصی آنها را کپی برداری می کنند و به اطلاع هدایتگرهای خود می رسانند. برخی بی ادب تر هستند و اطلاعات شخصی را به طور گسترده پخش می کنند.مشکل دیگری که این نرم افزارها ایجاد می کنند، تضعیف سیستم های امنیتی و آماده ساختن آنها برای حملات هکرهاست، به این معنی که این نرم افزارها نوعی نقش بی حس کنندگی را ایفا می کنند و خاصیت بازدارندگی را از ویروس کش ها و دیگر برنامه های دفاعی سلب می کنند.

 

جاسوسی اینترنتی موساد و سیا در اینترنت

 

اینترنت با وجود نکات مثبت، جنبه های منفی زیادی نیز دارد و برخلاف آنچه گفته می شود که اینترنت عامل تبلور آزادی شخصی و دموکراسی فرد در گروه است، در بسیاری موارد انسان را به دام سازمان های جاسوسی می اندازد. لذا اصطلاح دهکده جهانی این بار از طریق اینترنت به منصه ظهور رسیده و باعث شده بسیاری افراد در ملت های فقیر و دچار چالش های سیاسی، ناخواسته به وطنشان خیانت کنند.

روزنامه «لوسوار» چاپ بلژیک در روزهای اخیر مطالب عجیب و غریبی درباره استخدام جاسوس توسط سازمان های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و آمریکا از طریق اینترنت منتشر کرد.

 

براساس این مطالب، افرادی که استخدام می شوند نمی دانند که دست به چه کار خطرناکی می زنند. آنها برای گذران وقت و حرف زدن با دیگران اینترنت را می گشایند امری که در نظر بسیار ساده و پیش پا افتاده است، اما نمی دانند که این دستگاه یکی از محورهای اصلی کسب اطلاعات توسط سیا و موساد است، زیرا این سازمان ها به راحتی می توانند از این طریق رفتارهای عرب تبارها به ویژه جوانان را که 70درصد امت عربی را تشکیل می دهند، کنترل کرده و زیر نظر قراردهند.

 

در سال1998 میلادی «موشه آهارون» افسر سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی با همتای آمریکایی خود در مقر سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) دیدار کرد. این دیدار عادی نبود، بلکه طرف آمریکایی در آن کوشید به اطلاعات لجستیکی از کشورهای به اصطلاح محور شرارت و کشورهای مشابه که معمولاً موساد آن را به آمریکایی ها ارائه می دهد، دست یابد. اما طرف اسرائیلی در جست وجوی حمایت لجستیکی غیراطلاعاتی بود و برای تأسیس یک دفتر در امور امنیتی عربی نیاز به حمایت مادی داشت.

 

هدف او ایجاد یک مرکز جاسوسی ثابت و متحرک از طریق اینترنت بود. این امر برای آمریکایی ها عجیب بود چه اینکه اسرائیل برای موفقیت این طرح نیازمند کمک ماهواره ها و پست الکترونیکی آمریکا بود که در تمام زمینه ها از چت استفاده می کند یعنی شیوه ای که بسیار مورد توجه کشورهای جهان سوم قرار دارد.

 

در اول مه 2002 میلادی روزنامه «تایمز» برای اولین بار از وجود یک شبکه جاسوسی برای استخدام مزدور که روانشناسان زبده در آن اطلاعات مختلف را جمع آوری می کنند خبر داد.

 

این روند شباهت زیادی به فیلم های هالیوودی دارد، اما این بار همه چیز واقعی است، زیرا این دفتر به طور عملی در سال 2001 میلادی زیر نظر افسران سازمان جاسوسی رژیم اشغالگر قدس و شخص موشه آهارون تشکیل شد. در این طرح افسران سیا نیز به یاری اسرائیلی ها شتافتند و همه چیز در راستای تحقق یک هدف قرارگرفت: استخدام جاسوسان جوان برای خدمت به اسرائیل بزرگ.

 

آنچه در مجله «لومگزین دیسراییل» در فرانسه منتشر شد، برای بسیاری غافلگیرکننده بود، زیرا جزئیات پرونده های سری را فاش کرد که از منابع موثق در اسرائیل جمع آوری شده بود. امری که خشم سفیر رژیم صهیونیستی در فرانسه علیه این مجله یهودی را برانگیخت.

 

«جرالدنیرو» جامعه شناس، متخصص در رفتارهای بشری در دانشگاه «لوروا»ی بلژیک و استاد روانشناسی دانشگاه «بروونس» فرانسه و مؤلف کتاب «مخاطر اینترنت» در این باره می گوید:

 

این شبکه در 2001 میلادی کشف شد و عبارت است از مجموعه شبکه هایی که توسط روانشناسان اسرائیل اداره می شود ومأموریت آنها جذب جوانان کشورهای جهان سوم به ویژه کشورهای درگیر در جنگ اعراب و اسرائیل و کشورهای آمریکای جنوبی مانند ونزوئلا و نیکاراگوا می باشد. در این شیوه سعی بر آن است که از افراد مخالف با حکومت خود و یا افراد عادی استفاده شود که گرایش های سیاسی ندارند اما قادرند اطلاعات خوبی درباره اماکن و اوضاع ارائه دهند.

 

وی افزود: در حقیقت هر فردی که برای گذراندن اوقات فراعت و رفع نیازهای روحی خود قدرت استفاده از اینترنت را دارد جاسوسی ممتاز به شمار می آید. زیرا سایت هایی که مورد توجه جوانان است گستره زیادی برای گفت وگو در اختیار آنها قرار می دهد.

 

نکته بسیار مهم دیگر در زمینه استفاده از اینترنت آن است که متکلم می تواند سخنان خود را در خفای کامل بگوید و از اسم مستعار یا کد استفاده کند، که این امر آزادی بیشتری به وی می بخشد.

 

از سوی دیگر، سخن گفتن با جنس مخالف و یافتن آن برای گفت وگو امری دلپذیر برای بسیاری از جوانان است، امری که جاسوسی را برای افسران اطلاعات به ویژه در مناطق حساس دنیا آسان می سازد. بزرگترین ویژگی کاربران اینترنتی نیاز آنها به گفت وگوست. افرادی که چت می کنند عمدتاً با مشکل بیکاری، مشکلات فکری و عقده های روحی و روانی مواجهند و برای گذران وقت در جست وجوی افراد همفکر یا کسانی هستند که با آنها درددل کنند.

 

برخی از این کاربران بر این گمانند که سخن گفتن از مسائل جنسی، شبهه سیاسی بودن را از آنها می زداید و به اصطلاح باعث می شود تا کاری به سیاست نداشته باشند، در حالی که نمی دانند گفت وگوی جنسی یکی از خطرناکترین ابزارهای کشف درون انسان و نقاط ضعف می باشد که یافتن آن در گفت وگوهای عادی دشوار است.

 

دکتر «ماری سیگال» نیز درباره اصطلاح جاسوسی اینترنتی می گوید: «آمریکایی ها پیش از حمله به عراق کوشیدند تا از طریق اینترنت به درون شخصیت مردم عراق پی برده و به اصطلاح، شمار بیشتری از آنها را جذب کنند. از نظر علمی جمع آوری اطلاعات کار پیچیده ای به شمار نمی رود و بسیار آسان تر از گذشته است.

 

در 20سال گذشته جذب مزدور به صورت مستقیم صورت می گرفت اما در حال حاضر چنین اشخاصی آماده اند و می توان به طور غیرمستقیم با افراد به تبادل نظر پرداخت و اسرار و اطلاعاتش را تخلیه کرد.

 

«ویلیام اسمیت» از افسران اطلاعاتی آمریکا که در دوران جنگ سرد جاسوس بود، در کتاب خود با عنوان «اسرار غیرخصوصی» از استخدام بسیار آسان جوانان بیکار آمریکای لاتین برای نوشتن گزارش از اوضاع جاری کشورشان سخن گفت.

 

در فصل ششم کتاب آمده است: یکی از جوانان مخالف نظام کشورش در آمریکایی جنوبی در چت با یک افسر زن در سازمان جاسوسی گفت که در میان مردم شایع شده است که قیمت بنزین و برخی مواد غذایی در روزهای آینده افزایش خواهد یافت.

 

افسر اطلاعات پرسید: اما در دنیا هر روز قیمت ها افزایش می یابد؟ جوان پاسخ داد: شوخی می کنی. این بار مردم قیام می کنند و علیه نظام دست به انقلاب می زنند.

این اطلاعات ساده ولی مهم نشان داد که قیمت ها بالا نخواهد رفت، بلکه طرف های خارجی آن را افزایش خواهند داد تا مردم دست به شورش زده و همه جا را ناامنی و هرج و مرج فراگیرد.

همین شیوه نیز در گرجستان و سایر جمهوری های شوروی سابق که اخیراً دچار انقلاب های رنگی شدند، پیاده شد.

 

اینترنت فقط پنجره ای رو به جهان نیست، بلکه ابزاری خطرناک برای ورود به خصوصیات شخصیتی دیگران و استفاده از این افراد برای اهداف جاسوسی نظامی نیز می باشد. سن افرادی که از اینترنت استفاده می کنند معمولاً بین 6تا 30سال است. لذا باید به یک نکته بسیار مهم توجه داشت. اینترنت عاملی است که باعث می شود فرد بدون آنکه صندلی اش را ترک کند واشنگتن و دهلی نو را با هم ببیند. این یک دستاورد بسیار بزرگ علمی و تکنولوژیک است، اما نتایج منفی نیز دارد زیرا سوءاستفاده از این شبکه عریض و طویل منجر به آن می شود که اینترنت خود به عاملی برای ایجاد خلاء تبدیل شده و فرد پیوسته برای گفت وگو از طریق آن احساس نیاز کند، بدون آنکه بداند چرا باید از طریق این وسیله سخن بگوید.

 

در این میان دکتر «جرالدنیرو» معتقد است: از ما می خواهند که درباره اوضاع جاری در کشورهای مختلف سخن بگوییم امری که نمی توانیم به هیچ عنوان آن را از وضعیتی شخصی افراد جدا کنیم. افرادی که احساس یأس و ناامیدی کرده و خود را تحت فشار می بینند. لذا این افراد بهترین راه را گفت وگوی پنهانی می دانند تا اندکی از فشارهای خود را تخلیه سازد.

هدف این سایت ها آن نیست که جوانان دنیا را کشف کرده و یا فاصله میان کشورهای جهان کوتاه شود بلکه هدف، جنگی تازه علیه کشورهای جهان سوم به ویژه کشورهای عربی و اسلامی است که جنگ علیه تروریسم نامیده می شود.

 

با کمال تأسف در حال حاضر در رسانه های گروهی غرب اینگونه تبلیغ می شود که تروریسم ناشی از آن است که فقرا چشم دیدن پیشرفت و توسعه غرب و نظام سرمایه داری آن را ندارند، بدین سبب دیدگاه این رسانه ها به کشورهای جنوب به ویژه از دهه70 قرن بیستم به بعد، پیوسته دیدگاهی تهاجمی بوده است.

 

مجله «لاترببیون» چاپ فرانسه، در این باره نوشت: «آدون وردان» که پایگاه اینترنتی خود را «جوانان آزاد» نامگذاری کرده است، در سال2003 میلادی موفق به جذب بیش از 10میلیون نفر شد. در این سایت میلیون ها جوان خشم و نارضایتی خود را از دولت های خود ابراز کردند. همچنین، برخی افسران نیز که گمان می کردند با برملا کردن اسرار نظامی بی نهایت مهم و خطرناک کاری انسانی برای رهایی ملت خود از به اصطلاح چنگال رژیمشان انجام می دهند، نیز در همین دام افتادند.

 

لازم به یادآوری است که رژیم صهیونیستی در دهه های 60و 70 قرن گذشته میلیون ها دلار برای آموزش مزدور هزینه کرد. امری که اینک به شکل جاسوسی اینترنتی درآمده است. افرادی که وارد چنین شبکه هایی می شوند، نمی دانند که اسرار کشورشان را فروخته و خیانت می کنند و قربانی گفت وگویی ناپاک شده و می شوند.

 

متأسفانه در حال حاضر جلوگیری از بلای چت بسیار دشوار و غیرممکن است، آنهم در جهانی که میلیون ها جوان در جست وجوی جنس مخالف و گفت وگوی عاشقانه با آن هستند و می خواهند عقده های روحی و روانی خود را تخلیه کنند. اما باید توجه داشت که فقط جوانان در معرض خطر قرارندارند، بلکه تمام اقشار دیگر مانند پزشک، مهندس و کارمندان و نظامیان نیز هر لحظه ممکن است در چنین دامی بیفتند.


ارسال شده در توسط بیشترمطالبش جنگ نرم می باشد

تروریسم را این گونه تعریف می کنند: به کارگیری خشونت علیه اشخاص، دولت ها یا گروه ها برای پیشبرد زورمندانه اهداف سیاسی یا عمومی.

سایبر تروریسم Cyber terrorism   در حقیقت همان تعریف را دارد، با این تفاوت که این بار هدف متمرکز روی منابع موجود در فضای مجازی است. سایبر تروریسم می تواند ابعاد داخلی داشته باشد یا شامل موارد بین المللی شود.سایبر تروریسم امروز خطرناک تر از تروریسم سنتی است به این دلیل که ساختار اقتصادی و خدمات رسانی بسیاری از کشورها مبتنی بر فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی شده است با این توضیحات می توان سایبر تروریسم را چنین تعریف کرد:

« اقدامات برنامه ریزی شده و هدفمند با اغراض سیاسی و غیر شخصی که علیه رایانه ها و امکانات و برنامه های ذخیره شده در درون آن ها از طریق شبکه جهانی صورت می گیرد و هدف از چنین اقدامی نابودی یا وارد آوردن آسیب های جدی به آن هاست».

امنیت شبکه های سایبری و کلیه سیستم های رایانه ای در هر کشوری از اهمیت زیادی برخوردار است.تقویت زیرساخت های سایبری همچنین جایگاه ویژه ای در پدافند غیر عامل که به تازگی از سوی مراجع ذی صلاح در ایران ابلاغ شده است، دارد. اتخاذ تدابیر امنیتی در زمینه فناوری های رایانه ای و سایبرنتیک مهم ترین اقدام برای پیشگیری از آسیب های احتمالی در برابر هر گونه اقدامات تروریسم سایبری می باشد.

 

 

ویژگی های سایبر تروریسم

با توجه به مطالب ذکر شده درباره سایبر تروریسم، می توان ویژگی های زیر را برای آن ذکر کرد:

هدف قرار دادن تعداد بیشتری از مردم، استفاده از گروه های رایانه ای ناشناخته در سطح بین المللی، نداشتن محدودیت جغرافیایی، پنهان ماندن هویت، تبلیغ و عضو گیری بین المللی، گسترش دامنه تروریسم به مسائل مالی بانکی و اقتصادی و خدمات شهری.

 

ابزارها

تروریست های فضای مجازی یا اینترنتی، به جای استفاده از سلاح های رایج، بمب ها و موشک ها یا سایر ابزارهای معمول از نرم افزارهای مخرب رایانه ای برای پیشبرد اهداف خود استفاده می کنند. ویروس ها، کرم ها، تروجان ها، اسپم ها، ایمیل بمبینگ، گوگل بمبینگ، هک و نفوذ رایانه ای و خرابکاری یا دستکاری های اینترنتی و شبکه ای، بخشی از ابزارهای تروریست های مجازی به شمار می رود.

 

جرایم سایبر

اینترنت به عنوان دنیایی که نسخه دیجیتال شده دنیای واقعی است، محیطی را ایجاد کرده است که در آن می توان انواع و اقسام جرایم را شاهد بود. البته محصور بودن دنیای واقعی سبب می شود فرآیند کنترل در آن امکان پذیر باشد ولی از آنجایی که محیط مجازی هیچ مرزی ندارد، مشکلات فراوانی پیش روی قانون گذار وجود خواهد داشت. برای ورود به سایت کشور همسایه هیچ پاسپورت و ویزایی نیاز نیست و به طور مشخص آنچه هست یک دنیای آزاد با کم ترین قانون گذاری ممکن می باشد.

 

اگرچه سعی فراوانی می شود تا با تشکیل گروه های کاری که جنبه حقوقی دارند، راه را بر مجرمان ببندند ولی مشکل اساسی این است که آنچه مجرمان انجام می دهند، در برابر جرایمی که به حقوق بین الملل مربوط می شود، چه از لحاظ محتوا و چه از لحاظ تعداد بسیار ناچیز است.محیط مجازی آن قدر توانمند است که می تواند در تمامی عرصه های زندگی بشر وارد شود و راه حل هایی برای تسهیل آن ارائه دهد. از یک قرار ملاقات با دندان پزشک خانوادگی گرفته تا خریدهای لازم برای مهمانی های دوستانه یا فامیلی. امروزه فناوری الکترونیکی در محیط مجازی یا رایانه های شخصی حتی کار منشی را نیز انجام می دهد؛ علاوه بر این که رایانه هیچ وقت همانند یک منشی دیر سر کار حاضر نمی شود یا ساعت ها، تلفن شرکت را به مکالمه با دوستان اختصاص نخواهد داد. حضور رایانه در تمامی عرصه های زندگی بشر یک انقلاب واقعی را نیز در سطح بوروکراسی به وجود آورده است.حضور رایانه در تمامی عرصه ها فقط جنبه مثبت نداشته است.

هر چند با رایانه توفیقات بزرگی به دست آمده است ولی همین حضور همه جانبه موجب می شود تا جرایم رایانه ای نیز به عرصه های مختلف راه یابد. رایانه نه تنها ابزاری برای وقوع جرم است و از آن می توان در انجام یک عمل مجرمانه سود جست بلکه می تواند در قالب محیط اعمال جرم نیز مورد استفاده قرار گیرد. جرایم رایانه ای تمامی تعریف های قدیمی حقوقی را به چالش کشیده است زیرا فرد بدون خروج فیزیکی از چهار دیواری منزل خود، بزرگ ترین سرقت های تاریخ را از بانک های معتبر که به وسیله ده ها محافظ و دستگاه های هشداردهنده حفاظت می شود، انجام می دهد و با یک سری اعمال تیزهوشانه که فناوری جدید به او آموخته است، میلیون ها دلار از حساب های بانکی برداشت می کند و آن را همانند یک جنتلمن در حساب خویش می ریزد.نه تنها اینترنت، فضایی بسیار متفاوت با محیط طبیعی ایجاد کرده بلکه وقوع جرم از کشوری به کشور دیگر نیز بسیار آسان شده است. هر چه کشورها پیشرفته تر می شود، جرایم اینترنتی آنها نیز بیشتر می شود و خطراتی که به وجود می آورد، آسیب های بیشتری را در پی خواهد داشت.

 

امروزه مجرمان بین المللی به راحتی از برنامه های بازی رایانه ای، کارتون، چت روم و همانند آن برای نفوذ استفاده می کنند. البته بهره بردن از انواع ویروس ها، کرم ها و برنامه های ضد خدماتی و نرم افزارهای پیشرفته کشف کلمات عبور نیز همچنان فراوان است.استفاده از این روش ها، در مواجهه جدی با قواعد بین المللی است و مجرمان بین المللی، امروزه با کارهای خود بسیاری از قواعد جهانی را نقض کرده اند و زیر پا گذاشته اند.

 

سال 2006 میلادی در اجرای طرح «بی‌ثبات‌سازی ایران» که توسط سازمان سیا تهیه و با اختصاص بودجه چهارصد میلیون دلاری توسط کنگره آمریکا، با دستور «بوش» ابلاغ و عملیاتی شد. راه‌اندازی نوعی جدیدی از «جنگ اطلاعاتی» موسوم به جنگ «سایبری» در دستور کار دولت آمریکا قرار گرفت که با استفاده از عوامل گروهک‌های ضدانقلاب از جمله منافقین، سلطنت‌طلبان و برخی گروهک‌‌های دیگر، مورد توجه آمریکایی‌ها قرار گرفت. در این راستا تأسیس شبکه موسوم به «ایران پراکسی» از جمله مهم‌ترین اقداماتی است که در این سال با بودجه‌ای بالغ بر 50 میلیون دلار توسط سازمان سیا و تحت پوشش دفتر IBB   وزارت امور خارجه آمریکا فعال گردید.

 

بیشترین حملات هکری و ویروسی مربوط به اسرائیل:

 

نتایج تحقیقات اینترنتی شرکت های بزرگی مانند Riptech   و Symantec   که در زمینه راه های حفاظت و امنیت در اینترنت فعالیت می کنند نشان می دهد که اسرائیل در بین تمامی کشور های دنیا رتبه نخست حملات هکری را به خود اختصاص داده است.به طوریکه در یک بازه زمانی مشخص از چهار میلیون کامپیوتر متصل به شبکه اینترنت در کشور اسرائیل تعداد 128000 حمله هکری ثبت شده است.این مقدار که 2/3 درصد کلیه کامپیوتر های متصل به اینترنت در اسرائیل را شامل می شود باتوجه به محدودیت وسعت اسرائیل درصد بسیار زیادی می باشد.همچنین تحقیقات این شرکت ها نشان می دهد که اسرائیل رتبه نهم دولت های تولید و منتشر کننده ویروس های رایانه ای را در جهان به خود اختصاص داده است.

تخلیه بانک‌های اطلاعاتی کشور، نفوذ و خرابکاری در سایت‌های اینترنتی ایران، مبارزه با فیلترینگ در داخل کشور، ایجاد امنیت برای کاربران شبکه مجازی علیه جمهوری اسلامی، ایجاد بستر ارتباط امن تلفنی و دیتا برای مصاحبه با رادیو فردا، رادیو زمانه، شبکه تلویزیونی صدای آمریکا (VOA  ) و سایر رسانه‌های غربی، در زمره مأموریت‌های شبکه ایران پراکسی بود. سازمان سیا با ایجاد این سرویس سایبری، تنها در حوادث اخیر با تولید و انتشار بیش از هفتاد میلیون «فیلترشکن»، جنگ روانی پردامنه‌ای را علیه جمهوری اسلامی سازماندهی کرد. عناصر داخلی این شبکه که حقوق ماهیانه قابل توجهی دریافت می‌کردند، پس از شناسایی و دستگیری، اعتراف نموده‌اند که نرم‌افزارهای فیلترشکن شبکه «ایران پراکسی» مجهز به قابلیت‌های تخلیه اطلاعات خصوصی و خانوادگی افراد نیز بوده و متأسفانه در حجم وسیعی برای اهداف جاسوسی مورد استفاده قرار گرفته است.

 

از دیگر اقدامات آمریکا در زمینه راه‌اندازی شبکه پوششی برای منافقین موسوم به «فعالان حقوق بشر»، می‌باشد. این شبکه ابتدا در سال 1384 توسط دو عضو این گروهک به نام‌های «صادق نقاش‌کار» و «بهروز جاوید تهرانی» (از عناصر دستگیر شده در ماجرای هجده تیرماه 1378) تأسیس گردید و مدیریت آن به اعضای ناشناخته این گروهک به‌ نام‌های «کیوان رفیعی»، «جمال حسینی» و «احمد باطبی» سپرده شد.

در سال 1387 افراد مذکور با همکاری برخی گروهک‌های ضدانقلاب از کشور متواری می‌گردند و پایگاه‌های این شبکه را در آمریکا و برخی کشورهای غربی و یکی از کشورهای همسایه راه‌اندازی نموده و سپس از طریق فضای مجازی، اقدام به عضوگیری در سراسر کشور می‌کنند .

هم‌زمان به منظور تسهیل و گسترش فعالیت‌های این شبکه، در اقدامی هماهنگ از سوی برخی از کشورهای اروپایی، نام گروهک منافقین نیز از لیست گروه‌های تروریستی خارج گردید.

 

این شبکه که برخی از اعضای آن از پیروان یکی از فرقه‌های ضاله هستند، پس از جذب افراد از طریق اینترنت، آنان را برای آموزش به مقر منافقین در عراق و دیگر کشورهای مورد نظر منتقل می‌نمودند.

 

شبکه مذکور پس از وقوع فتنه اخیر، تلاش کرد ضمن شبکه‌سازی گسترده در فضای مجازی با انتشار اخبار خلاف واقع و کذب، کاربران اینترنتی را تحت پوشش و تأثیر خود قرار دهد. هم‌چنین کمیته وکلا و خبرگزاری هرانا از دیگر مجموعه‌های مرتبط می‌باشد که در یکی از آخرین اقدامات، عناصر این شبکه و با حمایت‌های برخی از کشورهای اروپایی در نشست موسوم به سازمان‌های غیردولتی در ژنو شرکت داده و در آستانه نشست پنج به علاوه یک، به ارائه آمار و اطلاعات کذب، اقدام به فضاسازی روانی علیه جمهوری اسلامی نمود.

 

این شبکه از طریق برخی عوامل خود، دارای ارتباطات گسترده‌ای با بالاترین سطوح هیأت حاکمه آمریکا است از حمایت دولت‌مردان آمریکا برخوردار می‌باشد.

عوامل اصلی این شبکه، اهداف خود را از طریق برخی کشورهای غربی از جمله آمریکا به لایه‌های میانی و فعال مجموعه منتقل کرده و متأسفانه با جذب و سوءاستفاده از کاربران  ایرانی از آنان به عنوان عضو، بهره‌برداری می‌نمودند.

 

 

اهم اقدامات این شبکه عبارت است از:

 

1- ایجاد شبکه جمع‌آوری اطلاعات جاسوسی، به‌ ویژه شناسایی دانشمندان هسته‌ای کشور .

 

 

2- شناسایی، جذب و سازمان‌دهی ایرانیان خارج از کشور در برخی از کشورها مانند آمریکا، کانادا، آلمان، فرانسه و ترکیه.

 

 

3- تهیه گزارش به منظور جریان‌سازی و جنگ روانی علیه نظام جمهوری اسلامی و مقدسات دینی و ارسال آن به رسانه‌های خارجی، سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشر.

 

 

4- برگزاری تجمعات غیرقانونی و تشویق به حضور در اغتشاشات پس از انتخابات.

 

 

5- انشتار اخبار خلاف واقع از جمله کشته شدن هفتادو دو نفر در حوادث پس از انتخابات و دستگیری و کشته شدن سعیده پورآقایی تحت عنوان فرزند شهید.

 

 

6- حمایت خبری و رسانه‌ای از گروهک‌های تروریستی ریگی و انجمن پادشاهی.

 

 

7- انتقال غیرقانونی متهمین و افراد مسئله‌دار به خارج از کشور از طریق گروهک‌های ضدانقلاب.

 

 

8- انجام اقدامات ایذایی و هکری و نفوذ به سِروِرهای دولتی در جهت دسترسی غیرمجاز به اطلاعات محرمانه کشور جهت ارسال به سرویس‌های جاسوسی و تکمیل بانک اطلاعاتی آنان.

 

 

9- برنامه‌ریزی برای اختلال در سیستم مدیریت شهری و شبکه خدمات‌رسانی از جمله سامانة سوخت‌رسانی به منظور ایجاد نارضایتی مردمی.

 

 

10- ایجاد پوشش‌های امنیتی برای ورود به فاز اقدام مسلحانه علیه نظام جمهوری اسلامی.


ارسال شده در توسط بیشترمطالبش جنگ نرم می باشد

یک تحقیق انجام شده از سوی دانشگاه الازهر نشان می دهد بیش از ده هزار سایت اینترنتی سرگرم فعالیت تخریبی علیه دین مبین اسلام و مسلمانان هستند.

این بررسی که به وسیله دکتر « سید مرعی» استاد دانشکده تربیت دانشگاه الازهر انجام گردید و در روزنامه روزالیوسف منتشر شده، میزان هزینه اختصاص یافته برای این سایت ها را بالغ بر یک میلیارد دلار در سال ارزیابی کرده است. در این بررسی همچنین خاطرنشان شده است سالانه یک میلیون دلار بودجه به سایت های اینترنتی اسلامی (که تعداد آنها بیش از 200 سایت نیست) اختصاص یافته است. در این بررسی، تاریخچه تاسیس سایت های ضد اسلامی از سال 1980 میلادی مورد کنکاش قرار گرفته و به این نتیجه دست یافته است که برخی از سازمان های صهیونیستی، جزو نخستین نهادهایی بودند که به اهمیت بهره گیری از اینترنت برای بسط و نشر افکار ضد اسلامی شان پی بردند. مطابق آنچه که در این بررسی آمده، رویکرد اصلی برخی از سایت های اینترنتی مزبور، روا داشتن جسارت و اهانت به ساحت پیامبر گرامی اسلام(ص)، خدشه دار ساختن قرآن و اهانت به پیامبر اکرم(ص) بوده و گردانندگان برخی از سایت های دیگر اقدام به نگارش سوره ها و آیاتی شبیه آیات قرآنی می نمایند که آکنده از هرزه درایی و عقده گشایی نسبت به اسلام و مسلمانان است.

در این بررسی همچنین خاطرنشان شده برخی از سایت های اینترنتی، کلمات و عبارات قرآنی مشهور را با خطوط عربی و در شکل خوک، سگ و دیگر حیوانات، در صفحه اصلی خود درج می نمایند. از طرفی برخی از این سایت ها، که در این تحقیق به عنوان « سایت های نژاد پرستانه» توصیف شدند، مدام مسلمانان را به ارتکاب اعمال تروریستی، خونریزی و نژادپرستی متهم می کنند و در این میان، سایت های اینترنتی ضداخلاقی و مستهجن، اقدام به درج آیات قرآنی در حواشی صفحه اصلی خود می نمایند. از طرفی در بعضی از سایت های اینترنتی ویژه مد، کلمات و آیات قرآنی در حواشی لباس های ارائه شده در شوهای معروف لباس، نقش بسته است.

 

در پایان این تحقیق، بیان شده که این سایت ها، جزو راهکارهای نوآورانه دشمنان اسلام برای ادامه جنگ علیه آن و ارائه تصویری وارونه از دیانت اسلامی در میان غیرمسلمانان محسوب می شود تا امکان دسترسی غیر مسلمانان به معارف اسلامی را به کلی از بین ببرند. « سید مرعی»، محقق و پژوهشگر مصری که این بررسی را انجام داده می گوید: به سبب استفاده بی حد و حصر دشمنان از این راهکار، لزوم بهره گیری از اینترنت برای تبلیغ دیانت اسلامی، ضرورت مضاعفی پیدا کرده است.

 

هاگانا نمونه ای ازجنگ اینترنتی برعلیه اسلام

 

هاگانا نام یک سازمان شبه نظامی تشکیل شده توسط شهرک نشینان صهیونیست بود که در سال 1921 تشکیل شد که در آن زمان بطور سری و با نام « دفاع و عمل» به فعالیت پرداخت. بعد از آن، کلمه عمل حذف گردید و کلمه «دفاع» باقی ماند که به معنای «هاگانا» است. مقصود این سازمان تهاجم به زمین و کارگران و سربازان بود.و رفته رفته به شاخه نظامی غیر رسمی آژانس یهود تبدیل گردید. مأموریت این سازمان حملات تلافی جویانه بر علیه اعراب فلسطینی بود.این سازمان در ادامه فعالیت خود اقدام به تأسیس یک شاخه اطلاعاتی به نام شای نمود که اطلاعات لازم را در خصوص مبارزه سیاسی و نظامی با اعراب فلسطین و کشور های عرب در اختیار سران رژیم صهیونیستی قرار می داد.

با اینکه معنای این کلمه دفاع است، این گروه به عملیات مسلحانه بر ضد مسلمانان پرداخته و همچنین در عملیات اسکان مهاجر نشینها مشارکت کرد و در مهاجرت قانونی و غیر قانونی صهیونیستها یاری رساند. این گروه همچنین در طول انقلاب عربی در سال 1936 با انگلیس همکاری داشت و در سال 1931، بعضی از عناصر هاگانا بهمراه اعضائی از «بیتاد»، سازمان « آرگون » را تشکیل دادند که بزرگترین نقش را در برپائی دولت اسرائیل و قتل و آواره سازی فلسطینی ها داشت و شعار و نشان این گروه، عبارت « فقط با اسلحه » بود که در زیر آن عبارت « فقط همین » نیز نقش بسته بود.

این سازمان با اعلام استقلال اسرائیل در سال 1948 منحل گردید.

 

تولد دوباره هاگانا این بار در فضای مجازی

 

از حدود دو سال و نیم پیش یک جوان آمریکایی یهودی الاصل به نام Androw Aaron Weisburd   در آمریکا اقدام به تأسیس گروهی به نام هاگانا نمود.اما تفاوت این هاگانا با هاگانای اسرائیلی که در دهه 1930 تأسیس شده بود این است که حوزه هاگانای جدید در فضای مجازی و شبکه جهانی اینترنت است.مسئول این گروه هاگانا را یک سازمان غیر دولتی (NGO  ) می نامد. در حالیکه چنانچه در ذیل خواهد آمد باتوجه به نوع و گستره فعالیت این گروه، ارتباط با محافل آمریکایی-صهیونیستی و حمایت دولتی از این گروه به وضوح قابل تحلیل است.

 

شعار هاگانا: دفاع اینترنتی، آرامش آمریکایی ها برای اسرائیل.

Weisburd   مسئول هاگانای مجازی در معرفی این گروه می نویسد:

دفاع اینترنتی: آرامش آمریکایی ها برای اسرائیل..زیرا اسرائیل خیلی مهم تر از آزادی شما است!

فعالیت های این گروه به طور کلی به سه بخش تقسیم می شود:

1-شناسایی وب سایتهای اسلامی

2-تلاش برای تعطیلی آن ها از طریق اعمال فشار بر میزبان ها (Hosting  )

3-انجام حملات هکری بر علیه سایت های اسلامی

که ذیلاً به تفصیل در مورد آن ها توضیح داده شده است.

از نگاه این گروه سایتهای اسلامی بدون در نظر گرفتن مذهب (شیعه و سنی) به دو گروه تقسیم می شوند:

سایتهای اسلامی-جهادی: هر گونه سایت اسلامی که حاوی مطالب جهادی،اخبار جهادی، دفاع، مقابله با اسرائیل و صهیونیزم، مطالب ضد اسرائیلی و ضد صهیونیستی، حزب الله و تمامی گروه ها و سازمان های وابسته به آن، مقاومت و هرگونه مطلبی بر علیه اشغالگران در فلسطین، عراق، افغانستان و هر جای دیگر دنیا و سایتهای تحریم اقتصادی اشغالگران.(لازم به ذکر است که کلیه سایت های حزب ا لبنان و تمامی سایت های مربوط به رهبر معظم انقاب در لیست سیاه این گروه قرار دارند که پیوست می باشد.)

سایت های اسلامی معتدل: کلیه سایت های اسلامی به جز موارد فوق الذکر که شامل تبلیغ اسلام، دعوت به اسلام، سایت علماء، مراجع و شخصیت های اسلامی و

این گروه در ابتدا با توجه به تقسیم بندی ذکر شده اقدام به شناسایی کلیه سایت های مذکور علی الخصوص گروه سایت های اسلامی-جهادی نموده و اطلاعات کاملی از مسئولین آن ها و میزبان ها بدست می آورد.سپس باتوجه به لیست تهیه شده که در مورد سایت های اسلامی-جهادی لیست سیاه (Black List  ) نام دارد، در مرحله اول اقدام به نامه نگاری به میزبان (Hosting  ) مربوطه می شود.این نامه نگاری توسط تشکیلاتی به نام دفتر تحقیقات فدرال انجام می پذیرد.طی این نامه نگاری به میزبان مربوطه اعلام می شود که شما میزبان یک سایت تروریستی هستید و یا باید آن را از هاست خود اخراج کنید و یا شرکت شما دیگر سرویس نخواهد گرفت!(یکی از موارد مستند جهت اثبات ارتباط و پشتیبانی این گروه توسط محافل دولتی همین تهدید هاستینگ به قطع سرویس در صورت عدم اخراج سایت مذکور می باشد.)

طی این روند تعداد زیادی از سایت های اسلامی به طور کلی از شبکه اینترنت حذف شده اند و یا با توجه به اخطار شرکت هاستینگ، مجبور به نقل مکان به دیگر هاستینگ ها شده اند.سایتهای بزرگی مانند اسلام آنلاین، سایت تلوزیون المنار لبنان و سایت حزب الله از جمله این موارد می باشند.


ارسال شده در توسط بیشترمطالبش جنگ نرم می باشد

تقریبا برای هیچکس شکی باقی نمانده است که اینترنت امروزه به یکی از ابزارهای جنگ تبدیل شده است تا جایی که برخی از اندیشمندان جنگهای آینده را جنگ شبکه ای دانسته اند این حق هر حکومتی است که در راستای منافع ملی خود به سیاستگذاری در زمینه اینترنت و شبکه های رایانه ای بپردازد چه آنها که سایتهای اینترنتی رامسدود می کنند و چه آنهایی که سایتها را فیلترمی کنند و چه آنهایی که با تولید وطراحی صدها و هزاران وب سایت و پایگاه اطلاع رسانی و قرار دادن آنها در اینترنت ارزشها و دیدگاههای خود را ترویج می کنند در واقع به نوعی سیاستگذاری در این عرصه می پردازند.

اما دراین مسابقه بی پایان که بی شباهت به بازی تام و جری نیست آنکه برنده است کسی است که به تولید می اندیشد زیرا مسدود کردن به منزله مسکنی موقتی است که فقط تا یک دوره زمانی معین و مشخص کاربرد دارد و با پیشرفت تکنولوژی و ابداع شیوه های نو در اطلاع رسانی و اینترنت مجبور به واگذا ری صحنه بازی است.

برخی از کشورهای در حال توسعه با درک اهمیت و نقش آی تی در آینده جهان به سرعت خود را به این فناوری مجهز کرده و توانسته اند به کشورهای تولیدکننده نرم افزار در این زمینه تبدیل شوند اما برخی دیگر هم تنها به فکر برخورد فیزیکی با این پدیده بوده اند و بعضا با خرید نرم افزارهای قیلترینگی که قیمت آن گاه تا 300 میلیون دلار بالغ می شود به جنگ با این پدیده بر خاسته اند تکنیکی که شباهت فراوانی به استفاده از سیستم ارسال پارازیت بر روی امواج ماهوارهای دارد.

 

دیگران البته بیکار ننشسته اند مثلاامسال دوسایت عظیم راه اندازی شده است که شرح موضوع و ماهیت و اهداف آنها می تواند عبرت آموز باشد اولی متعلق به وزارت امور خارجه آمریکا است که به زبان فارسی منتشر می شود و سر آغاز آن پیام کالین پاول است به مردم ایران و دومی متعلق به امارات متحده عربی است که بر موضوع جزایر سه گانه متمرکز شده است و طبق خبری که خبرگزاری کار ایران مخابره کرده شامل 100 خبر ،78 سند،38 مقاله ، 34 عکس،31 سند سری حکومت بریتانیا ، 28 مقاله منتشره در مطبوعا ت منطقه ،17 متن تفصیلی از کتب ،15 متن از موضع گیریهای بین المللی ، 15 سند تاریخی ، 7 نقشه و 20 موضع گیری رسمی امارات است .

بدیهی است هر دو سایت مذکور بخشی از پروژه عملیات روانی آمریکا و امارات متحده عربی علیه جمهوری اسلامی ایران محسوب می شوندو هدف آنها تاثیر گذاری بر افکار عمومی داخل ایران است (ضمن اینکه خبر می رسد که به زودی آمریکا تلویزیونی برای ایران به زبان فارسی راه انداز ی خواهد کرد که از افغانستان و عراق برای ایران برنامه پخش کرده و نیازی به آنتن ماهواره ای نخواهند داشت.)

ساده ترین برخورد با این موضوع اضافه کردن آدرس این دو سایت به فهرست سیاه آی اس پی های ایران است اما به نظر می رسد از آن بهتر تهیه و انتشار سایتهایی است که اولا بتوانند منافع ملی ایران را در هر موضوع دنبال کنند ثانیا پاسخ ادعاهای مطرح شده را دقیق و مستند بدهند و ثالثا جنبه تهاجمی متقابل داشته باشند .

می توان تصور کرد که" رویکرد موضوعی به اینترنت "در آینده بخش عمده ای از رفتاراینترنتی کشورهای مختلف در برابرایران خواهدبود آیا ما هم می توانیم از این روش برای جا انداختن دیدگاه خودمان در موضوعات منطقه ای، بین المللی،و سیاست خارجی وعقایداسلامی ودینی خود استفاده کنیم ؟به عنوان مثال را ه اندازی یک سایت ویژه "رژیم حقوقی دریای خزر "می تواند در دستور کار برنامه ریزان سیاسی و امنیتی ایران قرار گیرد این رویکردنیازمند ایجاد یک" درک بین رشته ای " در خصوص مقوله های آی تی و سیاست خارجی است درکی که کمک می کند از ابزارهای نوین تکنولوژیک باری پیشبرد منافع ملی ایران و کاهش آسیب پذیری های امنیتی ، سیاسی و فرهنگی در عرصه اینترنت و شبکه ها استفاده کنیم .

متخصصان کامپیوتر و اینترنت ، بخشی از بازیگرا ن عرصه سیاست شده اند و در مقابل این سربازان شبکه ای باید گردانهای آی تی و تولید کنندگان اطلاعات را در اینترنت سازمان د اد .

برنده نهایی جنگهای نوین کسی است که قواعد بازی بر روی شبکه را به خوبی بداند و از آن به خوبی استفاده کند.

 

اکنون که به نظر می‏رسد تعامل جریان‏های اسلامی با اینترنت دچار نوعی شکاف است، ضرورت سؤال در خصوص چشم‏اندازهای این چالش مطرح می‏شود.

تصویر اسلامی کلی ارائه شده در اینترنت هنوز از آن پیام سنتی خود دور نشده و همچنان به ویژگی‏های سنتی خود وفادار است، اگرچه با نام‏های جدید مطرح می‏شود.

به نظر می‏رسد این تکنولوژی که به آن به عنوان نوعی ابزار بی‏طرفی و بی‏تعهدی نگریسته می‏شود تحولات قابل ذکری در بطن و جوهر پیام به وجود نیاورده و تنهاگونه‏های جدیدی از پیام‏ها را در ظاهر آفریده است. از این‏رو ناچار به این اعتراف هستیم که پیام اسلامی کلاً به دلایل مختلفی متحول نخواهد شد. شاید نوع رابطه با دیگران و نظر مخالف، دو نقطه مرکزی روشن در ثبات پیام باشند و از این جهت که در بنیه این پیام، ثبات و در آگاهی و بینش آن نسبت به جهان جدید و فضاهای آن ضعف وجود دارد، تعامل با اینترنت همانند فریادی است که در یک بیابان پهناور بلند می‏شود بدون آنکه تحقیق یا پژوهشی در خصوص عموم پایگاه‏های اینترنتی وجود داشته باشد یا عوالم آن و فواید پیام و مقایسه تأثیرگذاری آن درک شود، موضوعی که به ندرت در تحول یافتگی برخی پایگاه‏های اینترنتی به چشم می‏خورد که البته وقتی به این ضرورت پی‏برده می‏شود غالبا در شکل فنی و هنری آن نمود پیدا می‏کند.

 

بنابراین تعامل با این شبکه جهانی و حفاظت از کیان زندگی در جهان حقیقی ضرورت تجدید نظر سایت‏های اسلامی نسبت به اینترنت و حتی در بعضی موارد اشکال در دیدگاه‏های فقهی و سنتی را مطرح می‏سازد. به این معنی که اینترنت صرفا یک وسیله و دستاورد انسانی نیست بلکه باید با آن تعاطی و تعامل داشت، این موضوع بی‏طرفانه نسبت به تکنولوژی نیازمند یک مسئله جدید در سطح فلسفی و عملی است و تکنولوژی به یکی از اشکال حقیقت از وجود تبدیل شده است و این به معنای این است که تکنولوژی به موضعی انتولوژیک تبدیل شده که هویت فرد و رابطه‏اش با خود و با دیگران را تحت تأثیر قرار می‏دهد و به همین دلیل از آن به عنوان جهان موازی تعبیر می‏شود که در تمامی فعالیت‏های انسانی، معرفتی، علمی، اجتماعی، ارتباطی و عاطفی و جنسی وارد شده و چه بسا که هر آن به جایگزینی برای جهان واقعی تبدیل شود. خاصیت «جهان شمولی» آن بخش از جهان فرضی سبب ظهور مفاهیم جدیدی شده که در آن تکنولوژی با وجوه مختلف انسانی آمیخته است، همانند عشق الکترونیکی، امپریالیسم اینترنتی و... از همین رو است که ضرورت بازخوانی در خودشناسی و رابطه با دیگران و کشف هویت در جهانی که هویت‏های مختلف با هم درآمیخته را مطرح کرده و به نوسازی فهم و به کارگیری «جهانی بودن اسلام» منجر می‏شود. همچنانکه ضرورت بحث در راستای تبلور دیدگاه و زبان پیام جدید از طریق اینترنت را مطرح ساخته و رسالت ارتباطی از طریق اینترنت شبکه‏ای از ارتباطات را که به آن شبکه عنکبوتی گفته می‏شود، به وجود آورده و مسئولیت‏های مختلفی را در برابر آن الزامی ساخته است.


ارسال شده در توسط بیشترمطالبش جنگ نرم می باشد

از اواسط دهه 1990 مدیریت بخش عظیمی از اینترنت به وزارت بازرگانی آمریکا سپرده شد . و این وزارت در نوامبر سال 1998 تفاهم نامه ای را با یک شرکت خصوصی غیر انتفاعی در ایالت کالیفرنیا

به نام ICANN   به امضا رساند، و طی آن رسما راهبری و مدیریت اینترنت را مشروط به اینکه این شرکت ارتباط حقوقی خویش را با دولت آمریکا حفظ کند، به وی سپرد؛ مدیریتی که تا کنون با حفظ مصالح دولت آمریکا ادامه یافته است. تامین پایداری و امنیت شبکه اینترنت وتوزیع عادلانه منابع اینترنتی اهم اهداف این راهبری می باشند.

 

بر مبنای این اهداف، اختیارات و امکانات است که آیکن به راحتی می تواند تمامی اطلاعاتی را که در شبکه جهانی رد و بدل می شود کنترل کرده و از آن ها استفاده لازم را به عمل آورد. بنابراین دیگر جای تعجب نیست که بشنویم:« در یک سال حدود 24 میلیارد دلار؛ در اثر جاسوسی های اقتصادی نصیب دولت آمریکا می شود.» همچنین طبیعی به نظر می رسد که دولت آمریکا که حافظ امنیت جهانی است برای حفظ امنیت دو دنیای ما یعنی دنیای مجازی و حقیقی، دست به مختصری جاسوسی سیاسی بزند؛ چیزی که عملا پس از حادثه 11 سپتامبر به تصویب دولت بوش رسید.

بد نیست بدانید اکنون 13 کارگزار ریشه در جهان وجود دارد که از این تعداد ده کارگزار در خاک آمریکا قرار دارند، و سه تای دیگر در کشورهای انگلستان، سوئد و ژاپن در مرکزهای تجمع اتصال های اینترنتی بزرگ ناحیه قرار گرفته اند.

 

همچنین مرکز ثبت چهار دامنه اصلی یعنی com  ، net  ، org   و biz شرکت های آمریکایی هستند و شرکتی که امتیاز ثبت دامنه info را دارد، بیشتر سرمایه اش آمریکایی است. دامنه های mill و gov نیز مختص به دستگاه نظامی آمریکا و دامنه edu دامنه اختصاصی دانشگاههای آمریکا می باشد.

تا این جا ظاهرا به این نتیجه رسیدیم که دولت ایالات متحده آمریکا علنا حاکم مطلق دنیای مجازی ماست. حاکمی که با در اختیار داشتن مدیریت منابع اینترنتی، مدیریت ثبت دامنه های اصلی و اکثریت مطلق کارگزاری های ریشه، به خوبی این فرصت را دارد که از تمام وقایعی که در شبکه جهانی رخ می دهد، مطلع شود. دقت داشته باشید که آنچه خواندید فقط بخشی از ماجرا بود و اشاره نکردم به ماشین های جاسوسی که توسط سازمان های اطلاعاتی آمریکا برای کنترل تمامی ای میل هایی که در سرتاسر جهان از طریق اینترنت رد و بدل می گردد، به کار گرفته می شود و اشاره نکردم به اینکه پر مخاطب ترین سایت های جهان و پر طرفدارترین شرکت های نرم افزاری جهان تحت کنترل دولت آمریکا است؛ به عنوان مثال مایکروسافت که پر در آمدترین شرکت فعال در عرصه IT و ICT می باشد تبعه دولت آمریکاست و مرکز تحقیقاتی این شرکت در اسرائیل بر روی یک دهکده اشغالی بنا شده است. از سوی دیگر اخبار حکایت از آن دارد که این شرکت از شرکت هایی است که بیشترین میزان جاسوسی اینترنتی را انجام می دهند. نمونه ی دیگر این مثال شرکت گوگل است که بالاترین اقبال را در میان جستجوگر ها در جهان به خود اختصاص داده است.

 

با برسی های بیشتر و پیدا کردن رابطه ی اینترنت و سیاستمداران متوجه سوء استفاده ی سیاسی میشویم که حاکمان استکبار جهانی و در راس آن صهیونیسم جهانی از این ابزار عمومی در رسیدن به اهداف پلید خود مینمایند.

شاید ایده ی اینترنت ملی هم از همین جا پیدا شد که ما تلاش میکردیم اطلاعات خصوصی مان را از دسترسی نامحرمان دنیای مجازی دور نگه داریم .


ارسال شده در توسط بیشترمطالبش جنگ نرم می باشد

 

رشد چشمگیر استفاده از اینترنت غیر قابل کتمان است. مثلابه این آمار فقط به عنوان نمونه توجه کنید تابه گستردگی این دنیای مجازی پی ببرید.

اینترنت در سال 2009، به روایت اعداد:

کاربران اینترنت

1?73 بیلیون: تعداد کل کاربران اینترنت تا سپتامبر 2009

18%: درصد افزایش کاربران اینترنت نسبت به سال قبل

738257230: تعداد کاربران اینترنت در قاره آسیا

418029796: تعداد کاربران اینترنت در قاره اروپا

252908000: تعداد کاربران اینترنت در آمریکای شمالی

179031479: تعداد کاربران اینترنت در آمریکای جنوبی

67371700: تعداد کاربران اینترنت در قاره آفریقا

57425046: تعداد کاربران اینترنت در خاورمیانه

20970490: تعداد کاربران اینترنت در استرالیا

 ایمیل

90 تریلیون: تعداد ایمیلهایی که در سال 2009 در اینترنت ارسال شده است

247 بیلیون: متوسط تعداد ایمیلهای ارسالی یک روز

1?4 بیلیون: تعداد کل کاربران ایمیلی دنیا

100 میلیون: تعداد کل کاربران جدید ایمیلی در این سال

81%: درصد ایمیلهایی که اسپم (هرزنامه) بوده اند!

92%: تعداد ایمیلهای اسپم آخر سال (پیک بالای هرزنامه ها)

24%: افزایش اسپمها نسبت به سال پیش

200 بیلیون: تعداد ایمیلهای اسپم در هر روز (با در نظر داشتن اینکه 81 درصد اسپم بوده اند)

 

وب سایت

234 میلیون: تعداد کل وب سایتهای اضافه شده تا دسامبر 2009

47 میلیون: تعداد وب سایتهایی که در سال 2009 اضافه شده اند.

 

 وب سرور

13?9%: مقدار رشد وب سایتهای تحت آپاچی

-22?1%: مقدار رشد وب سایتهای تحت.

35%: مقدار رشد وب سایتهای تحت گوگل.

 دامنه

81?8 میلیون: تعداد کل دامنه های دات COM   تا پایان 2009

12?3 میلیون: تعداد کل دامنه های دات NET   تا پایان 2009

7?8 میلیون: تعداد کل دامنه های دات ORG   تا پایان 2009

76?3 میلیون: تعداد کل دامنه های مربوط به نام کشورها در سال 2009 (مانند uk  ، ir  )

187 میلیون: تعداد کل دامنه ها در اکتبر 2009

8%: درصد افزایش دامنه ها نسبت به سال پیش

 

رسانه های اجتماعی

126 میلیون: تعداد کل وبلاگهای موجود در اینترنت

84%: درصد شبکه های اجتماعی ای که در آنها تعداد زنان از مردان بیشتر است

27?3 میلیون: تعداد توئیتهایی که در هر روز در توئیتر ارسال شده است

50%: درصد کاربران توئیتر که در آمریکا مستقر هستند

4?25 میلیون: کاربرانی که کاربر aplusk  @ را دنبال می کنند (اکانت اشتن کراچر دارای بیشترین فالوور)

350 میلیون: تعداد کاربران فیس بوک

50%: درصدی از کاربران فیس بوک که هر روز در آن لاگین می کنند

500000: تعداد برنامه های کاربردی فعال فیس بوک

 

 عکس

4 بیلیون: تعداد عکسهایی که سایت فلیکر میزبان آنهاست

2?5 بیلیون: تعداد عکسهایی که در هرماه در فیس بوک آپلود شده اند

30 بیلیون: با رشد فعلی، تعداد کل عکسهایی که در سال در فیس بوک آپلود شده اند.

 

 

ویدئو

1 بیلیون: تعداد کل ویدئوهایی که در یک روز در یوتیوب توزیع می شوند

12?2 بیلیون: تعداد ویدئوهایی از یوتیوب که در هر ماه در آمریکا دیده شده اند

924 میلیون: تعداد ویدئوهایی از Hulu   که در هر ماه در آمریکا دیده شده اند

182: متوسط تعداد ویدئوهای آنلاینی که یک کاربر آمریکایی در ماه می بیند.

82%: درصد کاربران اینترنت در آمریکا که ویدئوهای آنلاین می بینند.

39?4%: سهم ویدئوهای آنلاین مربوط به یوتیوب (در آمریکا)

81?9%: درصد ویدئوهای موجود در وبلاگها که فایل های یوتیوبی هستند

 

 مرورگرهای وب

62?7%: سهم بازار اینترنت اکسپلورر

24?6%: سهم فایرفاکس

4?6%: سهم کروم

4?5%: سهم سافاری

2?4%: سهم اپرا

1?2%: سایر مرورگرها

 


ارسال شده در توسط بیشترمطالبش جنگ نرم می باشد

جهان، درهزاره سوم میلادی تحت تاثیر ارتباطات رایانه ای چهره جدیدی به خود گرفته است. جامعه شبکه ای باعث شده است تا جامعیت، پیچیدگی و شبکه سازی تکنولوژیکی به عرصه های زندگی آموزشی نفوذ کند؛ انقلاب تکنولوژیکی اطلاعات و ارتباطات، باعث شکوفایی جنبش های آموزشی، اقتصادی و فرهنگی شده و دنیایی نو را در برابر چشم ها به تصویر می کشد. در عصر حاضر ارتباطات و اطلاعات دو عنصر اساسی تلقی می شوند. بشر در این زمان بیش از گذشته خود را نیازمند به داشتن اطلاعات و برقراری ارتباط برای کسب اطلاعات مورد نیاز می داند.

رشد و گسترش دانش بشری و فناوری های نوین، جهان امروز را متحول و پیچیده کرده است. یکی از پدیده هایی که در اواخر قرن بیستم زندگی بشر را دگرگون کرد و رشد فزاینده آن هنوز ادامه دارد، رایانه است. با ورود این فناوری به بازار، جهان به تعبیر مک لوهان به «دهکده جهانی» تبدیل شد و از آن مهم تر، این که پدیده مرتبط دیگری با نام «اینترنت» به جهان عرضه شد که اطلاعات را در سریع ترین زمان ممکن به دورترین نقاط جهان منتقل می کند و این انفجار اطلاعات شاید مهمترین پدیده قرن حاضر باشد که همه جهان را به نوعی به خود وابسته کرده است.

واژه اینترنت، به عنوان علامت اختصاری International Networking   به معنی شبکه فوق ـ العاده گسترده جهانی متشکل از هزاران رایانه است که از طریق تلفن و کابل و یا ماهواره به یکدیگر ارتباط پیدا کرده اند ؛ این رایانه ها با زبانی یکسان و تحت پروتکل اینترنت با یکدیگر سخن می گویند   .

پایه اینترنت در سال 1968 میلادی در وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) ریخته شد. سال 1972 پست الکترونیکی مورد استفاده قرار گرفت تا نامه هایی را در طول یک شبکه گسترده ارسال نماید. در سال1973 تماس با آن سوی اقیانوس اطلس (نروژ و انگلیس) بر قرار شد. در سال 1982 اولین تعریف از «اینترنت» به عنوان مجموعه ای به هم پیوسته از شبکه ها مطرح شد. در سال 1984 هزار کاربر از اینترنت استفاده می کردند. اینترنت در سال 1989 ده هزار کاربر داشت. در سال 1991 دانشگاه مینوسوتا یک گوفر را گسترش داد. در سال 1992، Gern  ، وب را منتشر کرد و تعداد کاربران به یک میلیون نفر رسید   .

اینترنت در طول 10 سال گذشته از ابزاری منحصر به افراد خاص، به یک شبکه ارتباطی در دسترسی همه افراد جهان و مملو از اطلاعات و قابلیت های ارتباطی که برای هر کس بدون توجه به حرفه، علاقه و تجربه قابل استفاده است تبدیل شده و استفاده از آن به طور فزاینده ای در دنیای امروز معمول شده است  .

هر تکنولوژی به طور نیرومندی تغییرات بنیادی و همه جانبه در جامعه ایجاد می کند. تلفن و تلویزیون دو مثال از اختراعات اخیر هستند که نقش غیر قابل انکاری را در زندگی افراد جامعه برعهده گرفته اند. حضور این اختراعات چنان همیشگی و معمولی تلقی شده اند که غالباً جزء عناصر طبیعی محیط شمرده می شوند. رایانه اختراع دیگری است که به ویژه به دلیل اهمیتش برای ادامه عملکرد موفقیت آمیز شبکه ارتباطات جهانی (اینترنت) قابلیت بیشتری دارد ؛ در واقع اینترنت می تواند فن آوری بعدی باشد که به صورت جزء لاینفک زندگی افراد در جامعه درمی آید.

فضای سایبر، محیط الکترونیکی واقعی است که ارتباط انسانی را به شیوه ای سریع، فراجغرافیایی و با ابزارهای خاص مستقیم و زنده میسر می سازد. به عبارتی، تئوری پیوند (ادغام) مکان در زمان، یا تبدیل جهان جغرافیایی به دهکده ی جهانی، به صورت واقعی با رشد و گسترش فضای مجازی اتفاق افتاد. این فضا و محیط که بسیاری از ویژگی های دوران فلسفی پسامدرن را در خود دارد، موقعیت ها و شاخصه های بالقوه ای است که وجه جداسازی آن با سایر ابزارهای رسانه ای و اطلاع رسانی است.

1 ـ جهانی و فرامرزی بودن: ویژگی منحصر به فردی که فضای سایبر را از دیگر رسانه ها جدا می سازد، همین بُرد جهانی است. این جهانی بودن با ارسال گسترده ی امواج ماهواره ای از یک نقطه ی خاص به سراسر جهان متفاوت است. علاوه بر محدودیت های خاص امواج ماهواره ای در مناطق مختلف و مشکلات فنی و محیطی آن، برنامه های ماهواره ای در یک نقطه ی مخصوص تولید و سپس انتشار می یابند. در حالی که در محیط مجازی اینترنت، امکان تولید جهانی فراهم است.

2 ـ ویژگی فوق تصور دیگر در فضای مجازی: امکان ارتباط دو طرفه به صورت سهل و آسان است. به عبارتی در این محیط امکان های خاصی ارتباط سریع و آسان کاربران، سرورها و مدریت کنندگان را امکان پذیر می سازد. این ویژگی نیز در انواع دیگر رسانه ها با محدودیت ها و مشکلات خاصی رو به روست.

3 ـ جذایت و تنوع، ویژگی دیگر فضای مجازی است: ضمن این که امکان بهره برداری از همه ی جذابیت های خاص رسانه ای مانند: فیلم، عکس و ... همان طور که ذکر شد مشتری مداری محض در تنوع و جذابیت این محیط تأثیر به سزایی دارد. شاخصه های دیگری نیز این محیط را برای بهره گیری در عرصه ی جنگ نرم مهیا می نماید.

4 ـ مخاطب خاص و تاثیر گذار: همین مسأله باعث شده که اینترنت و فضای مجازی نوعی مرجعیت فکری ـ سیاسی را برای کاربران خود ایجاد نماید. گرچه می توان ادعا کرد این امر در جوامعی با فراگیری کاربران، موضوعیت خود را تا حدودی از دست داده است. اما حداقل در ایران هم چنان به عنوان یک نقش برای فعالین این عرصه تعریف می شود.

5 ـ مسأله ی دیگر امکان عبور و عدم تقید به بخش مهمی از قوانین و محدودیت های رایج در سایر رسانه ها است: این امر به ویژه در محیط های غیررسمی بیشتر رایج است. به عنوان مثال وبلاگ ها با گستردگی میلیونی خود توانسته اند مخاطبانی فراگیر جذب کنند که به طور معمول مقید به قوانین خاصی نیستند و چه بسا وبلاگی با مخاطبانی به مراتب بیشتر از یک وب سایت و خبرگزاری رسمی، با دستی باز همه ی خطوط قرمز یک جامعه را زیر پا بگذارد و بتواند از سد فیلترینگ و محدودیت های فنی هم رها شود. یا می توان به کامنت ها و نظرهای کاربران به عنوان یک بخش جذاب اشاره کرد؛ که می تواند از قواعد و رویه های موجود استثنا شود. همه ی این ویژگی ها، امکان بهره بردای از فضای رسانه ای در عرصه ی جنگ نرم را آسان می کند.

از آنجا که اقناع مخاطب و موج سواری براساس خواست های افکار عمومی، در میان جوامع متعارض، مهمترین شیوه ی پیشبرد جنگ های نرم است. شاخصه های ذکر شده در فضای سایبر، بسترها و ظرفیت های لازم را برای بهره برداری از این محیط در راستای هدف فراهم می سازد.

جنگ نرم به دلیل ماهیت خود و عدم نیاز به ابزارهای فیزیکی به دنبال آن است که در مسافت های دورتری از مراکز طراحی کننده به اجرا درآید. جهانی و فرامرزی بودن فضای سایبر امکان های مورد نیاز را به آسانی در اختیار طراحان جنگ نرم قرار می دهد و با فراهم شدن بستر های فکری ـ فرهنگی اهداف مدنظر، از سوی جریان های درون جامعه ی هدف دنبال می شود. میسر بودن ارتباط دو طرفه نیز ابزارهای عملیاتی را در خدمت طراحان و رهبران مراکز مورد نظر در می آورد و در موقعیت های حساس که امکان حضور و هدایت مستقیم میدانی حوادث از براندازان سلب می شود؛ عناصر حاضر در صحنه نقش رسانه ای عملیات را بازی می کنند. «ما همه رسانه ایم، شعاری است که دقیقاً برگرفته از این الگو در حوادث اخیر مدام طرح می شد.»

از سوی دیگر، جنگ نرم به عناصر و سربازان میدانی نیاز دارد که از جنس مخاطبان جامعه ی هدف باشند. این عناصر باید برای خود یک هویت خاص قایل باشند تا بتوانند هدایت روند درگیری را برعهده گیرند و در شرایط کنونی امکان دسترسی به فضای مجازی به دلیل در اختیار گذاشتن لحظه ای حجم وسیعی از اخبار، اطلاعات و تسهیل ارتباط چنین هویت کاذبی را به راحتی در میان بخشی از صحنه گردانان حوادث ایجاد می نماید.


ارسال شده در توسط بیشترمطالبش جنگ نرم می باشد